promotions.hu
Sötét mód
Menü megnyitás
Rejtélyes dolog növekszik a Csendes-óceán mélyén, ebből még nagy baja lehet az emberiségnek?
Borítókép:  Profimedia/ Illusztráció
Tech & Tudomány
Kategória fejléc
Promotions
Másolás

Növekvő képződményre bukkantak a Csendes-óceánban, vajon mi lehet ez?

Mélyen a Csendes-óceán alatt egy hatalmas geológiai képződmény növekszik, amelyet egy akkora vulkanizmus táplált, amely nagyobb, mint Nagy-Britannia. Első hallásra mindez ijesztőnek hangozhat, de vajon miről is van szó pontosan? Hatalmas vulkán van az egyik óceánunk alatt

Egy új tanulmányban a geológusok most megpróbálták megoldani a rejtélyt és arra a következtetésre jutottak, hogy a vulkanizmus több különböző impulzus révén alakult ki, kezdve a dinoszauruszok Föld körüli vándorlásával.

A tengerfenéken számtalan tengerhegy, víz alatti hegység és gerincoszlop, valamint nagyobb vulkáni építmények találhatók. Gyakran feltételezik, hogy az ehhez hasonló víz alatti elemeket egyszeri, kissé hirtelen vulkáni felfordulás hozta létre. A  kutatás azonban azt sugallja, hogy a Csendes-óceánban található dolog egy határfennsík, amelynek bonyolultabb háttere van. Az óceán délnyugati részén található a furcsa keletkezés, amely úgy tűnik, évmilliók alatt alakult ki egy lassan égő genezis révén, amely négy különböző szakaszban bontakozott ki.

A kutatások során kiderült, hogy a furcsa dolog keletkezése a kréta korszakban kezdődött, körülbelül 120 millió évvel ezelőtt egy hatalmas lávakitöréssel, amely egy sor tengerhegyet hozott létre. A második fázisban, 56 millió és 33,9 millió évvel ezelőtt, a litoszféra (a Föld külső sziklás héja) áthaladt az Arago hotspot nevű vulkáni régión, és további tengerhegyeket és néhány óceáni szigetet hozott létre. Ezek a szigetek végül erodálódtak és a felszín alá süllyedtek.

De miért növekszik még mindig ez a geológiai fennsík a víz alatt? Az új időszakban, amely most zajlik, új vulkánkitörések jelentek meg a fennsíkon. Kevin Konrad, a Las Vegas-i Nevadai Egyetem geotudósa úgy fogalmazott, hogy néha, amikor részletesen mintát vesznek egy-egy ilyen képződményből, rájönnek,, hogy valójában több tízmillió éven át tartó impulzusból épülnek fel, és nincs jelentős környezeti hatásuk.

Forrás: IFL Science/ Live Science